نوبت.نت | نوبت دهی پزشکی، سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان و کلینیک ها
نوبت.نت
نوبت دهی و مشاوره آنلاین
پزشکان
بیمارستان ها
    اخبار مربوط
      درمان قطعی سینوسیت + راه حل های خانگی | معرفی 5 دارو سینوسیت

      درمان قطعی سینوسیت + راه حل های خانگی | معرفی 5 دارو سینوسیت

      0 دیدگاه 23 دی 1402 چاپ خبر بازدید: 11
      این روش درمان قطعی می باشد و سینوسیت را بصورت خانگی و اصولی در افرادی که التهاب سینوزیت شدید دارند یا علت سینوزیت آن ها پولیپ بینی می باشد، تجویز می شود.حال که در مورد این بیماری و علائم آن اطلاعات لازم را به دست آوردیم، بهتر است که به سراغ معرفی بهترین روش درمان سینوزیت برویم. البته همان‌طور که می‌دانید بهترین راه برای درمان سینوزیت حاد مراجعه به پزشک است که معمولاً داروهای زیر را برای بیمار تجویز می‌کند:

      سینوزیت چیست؟

      پیش از پرداختن به درمان سینوزیت بهتر است به‌طورکلی با ماهیت این بیماری آشنا شویم. سینوس‌ها حفره‌‌های خالی در بخش جلویی جمجمه هستند که پیشانی، گونه، بین و پشت چشم‌ها را در بر می‌گیرد. یکی از کارکردهای این بخش در بدن گرم‌کردن و تصفیه‌ی هوایی است که از کانال‌های بینی عبور می‌کنند.

      سینوزیت عنوانی است که به التهاب سینوس‌ها اختصاص‌داده‌شده و به دلایل مختلفی مثل عفونت (با باکتری و ویروس)، آلرژی و... اتفاق می‌افتد. در این شرایط مخاط سینوسی بیشتر از حد معمول ترشح شده که نتیجه‌ی آن انسداد سینوس‌ها است. در اثر این اتفاق، محیط مستعدی برای رشد عوامل بیماری‌زا و تجمع آن‌ها فراهم می‌شود که به همراه هوا و موکوس موجود به دیواره‌ی سینوس فشار وارد کرده و منجر به بروز درد در آن قسمت می‌شوند.

      لیست پزشکان متخصص گوش ، حلق و بینی (نوبت دهی آنلاین)

      علائم با عوارض سینوزیت مزمن

      علایمی که در پس ابتلا به سینوزیت شکل می‎گیرند علائمی هستند که در افراد مختلف می‎توانند انواع و شدت و ضعف متفاوتی نیز از خود نشان دهند. این علائم غالبا با شرایط زیر همراه هستند :

      1. عطسه
      2. خارش
      3. خارش و سوزش بینی ، گلو و چشم‎ها
      4. گرفتگی مخاطی بینی و گلو
      5. آبریزش بینی
      6. سر درد
      7. درد در قسمت گونه‎ها
      8. شکل گیری ترشحات زرد در دهان
      9. تنفس سخت
      10. درد دندان
      11. تب
      12. کاهش بویایی و چشایی

      لیست پزشکان متخصص گوش ، حلق و بینی (نوبت دهی آنلاین)

      بهترین داروهای درمان سینوزیت

      حال که در مورد این بیماری و علائم آن اطلاعات لازم را به دست آوردیم، بهتر است که به سراغ معرفی بهترین روش درمان سینوزیت برویم. البته همان‌طور که می‌دانید بهترین راه برای درمان سینوزیت حاد مراجعه به پزشک است که معمولاً داروهای زیر را برای بیمار تجویز می‌کند:

      انواع آنتی‌هیستامین

      آنتی‌هیستامین‌های مختلف مثل سیتریزن و لوراتادین منجر به کاهش علائم آلرژی از قبیل آبریزش بینی و خارش چشم‌ها شده و با این کار به درمان سینوزیت کمک می‌کنند. این ترکیبات دارویی در اشکال مختلفی مثل قرص، اسپری بینی، قطره چشم و... در دسترس هستند.

      انواع مسکن

      هیچ‌چیز مثل یک سردرد سینوزیتی شدید نمی‌تواند شما را از انجام کارهای مهم باز دارد. در چنین شرایطی می‌توانید از مسکن‌های مختلف مثل ایبوپروفن برای کاهش و تسکین سردرد خود در روند درمان سینوزیت استفاده کنید.

      انواع ضد احتقان‌ها

      متداول‌ترین ضداحتقان‌های مورد استفاده در درمان سینوزیت شامل اکسی متازولین و فنیل افرین هستند که به شکل اسپری بینی بوده و ترکیبات موجود در آن‌ها تورم مجاری بینی و سینوسی را کاهش می‌دهند. البته همواره باید از مصرف این ترکیبات بیشتر از سه روز اجتناب کنید؛ چرا که منجر به گرفتگی بیشتر مجرای تنفسی شما خواهند شد.

      آنتی‌بیوتیک‌ها

      در بیشتر موارد حاد و عفونی التهاب سینوسی پزشکان انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را برای درمان سینوزیت تجویز می‌کنند که قوی‌ترین آن‌ها شامل کو آموکسی کلاو، آموکسی سیلین، آزیترومایسین و کلاریترومایسین هستند.

      همیشه تأکید می‌شود که مصرف این ترکیبات دارویی را به‌دقت و در ساعت خود (نه زودتر و نه دیرتر) انجام دهید. هرگونه سهل‌انگاری در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و قطع خود‌سرانه‌ی آن‌ها می‌تواند روند درمان سینوزیت و بیماری‌های دیگر را دچار اختلال کند.

      انواع ویتامین‌ها

      ویتامین‌های مختلف مانند C و D هم از جمله‌ی ترکیباتی هستند که می‌توانند برای درمان سینوزیت استفاده شوند. این دو ویتامین ایمنی بدن را افزایش داده و به آن کمک می‌کنند تا در برابر عفونت‌های مختلف از خود دفاع کند. لازم به ذکر است که بهترین نوع این ویتامین‌ها با قیمت مناسب توسط مجموعه‌ی دارودراگ به فروش می‌رسند.

      موکولیتیک‌ها

      موکولیتیک‌ها از ترکیبات دارویی هستند که منجر به نرم‌شدن خلط و خروج راحت‌تر آن از مجاری در زمان سرفه می‌شوند. نتیجه‌ی نهایی این عمل پاک‌سازی سینوس‌ها از انواع عفونت‌ها است.

      لیست پزشکان متخصص گوش ، حلق و بینی (نوبت دهی آنلاین)

      درمان سینوسیت با طب سنتی

      استفاده از سرم آب نمک
      یک راه برای درمان قطعی سینوزیت استفاده از محلول آب و نمک است. زیرا این محلول خاصیت ضدعفونی کننده دارد و می‌تواند مثل یک دارو به خارج کردن مخاط داخل سینوس کمک کند. برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را داخل یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. حالا با کمک سرنگ آب نمک را به داخل بینی تزریق کنید.

      خوردن غذای گرم مثل سوپ مرغ
      یکی از راه‌های درمان سینوزیت در طب سنتی مصرف غذاهای گرم حاوی فلفل است. سوپ و آش به کاهش التهاب همراه با احتقان سینوس کمک می‌کند. فلفلی که در سوپ استفاده می‌کنید حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باکتری‌های مضر در سینوزیت را از بین می‌برد.

      استفاده از کمپرس گرم و سرد
      یک راه درمان خانگی سینوزیت استفاده از کمپرس گرم و سرد بر روی سینوس است. شما می‌توانید روی زمین دراز بکشید و بعد به مدت ۳ دقیقه کمپرس گرم را روی بینیی قرار دهید. سپس کمپرس گرم را بردارید و به مدت ۳۰ ثانیه کمپرس سرد را جایگزین کنید. این کار را دو تا سه بار انجام دهید. شما می‌توانید این روند را هر روز دو تا شش بار تکرار کنید.

      ماساژ دادن
      یکی دیگر از راه‌های درمان سینوزیت در طب سنتی ماساژ دادن نقاطی از جمجمه و بالای گردن است. ماساژ دادن در طب سنتی چینی‌ها بیشترین کاربرد را دارد. آن ها از این روش برای تسکین درد و یا کاهش علائم بیماری استفاده می‌کنند. البته محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ماساژ دادن نمی‌تواند یک بیماری را به طور کلی از بین ببرد. اما برای کاهش درد یک روش موثر است. البته نباید زمان فشار دادن برای درمان سینوزیت و سردرد زیاد فشار وارد کنید. زیرا باعث تشدید درد می‌شود.

      درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه
      روغن‌های گیاهی هم در درمان خانگی سینوزیت موثر هستند. البته تحقیقات هنوز این موضوع را تایید یا رد نکرده است. با این وجود تجربه برخی از بیماران نشان می‌دهد استفاده از روغن‌هایی مثل روغن سیاه دادنه در کاهش درد سینوس تاثیرگذار است. این روغن در باز شدن مجاری بینی تاثیر مثبت می‌گذارد.

      البته برای استفاده از آن نباید روغن سیاه دانه را به طور مستقیم وارد بینی کنید. بلکه چند قطره روغن را داخل یک کاسه آب جوش بریزید و سپس از طریق بینی آن را استنشاق کنید.

      طب سنتی برای درمان سینوزیت توصیه‌های زیر را دارد:

      • از قرار گرفتن در معرض هوا و باد سرد خودداری کنید.
      • افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است آب سرد ننوشند.
      • طب سنتی تاکید زیادی بر پوشاندن قسمت سر و پیشانی در مقابل سرما دارد. (در هوای سرد بدون کلاه از منزل بیرون نروید).
      • رو به بالا و به پشت نخوابید تا عفونت جمع شده در سینوس‌ها وارد ریه نشود. طب سنتی توصیه می‌کند که بدون بالشت و رو به شکم بخوابید.
      • پرهیز از خوابیدن زیاد در طول روز، بعد غذا و حمام
      • پرهیز از فعالیت جسمی شدید و فعالیت جنسی (به صورت موقت)
      • شستشوی بینی به صورت منظم با آب نمک یا سرم شست و شو
      • پرهیز از مصرف خوراکی‌های نفاخ مثل لوبیا و نخود
      • اجتناب ازخوراکی‌های شور، ترش، و غلیظ مثل هلیم و کله پاچه
      • مصرف هل، دارچین و سوپ جو
      • مصرف روغن سیاه دانه و کنجد داخل بینی
      • ماساژ نواحی سینوسی و سر با روغن سیاه دانه
      • مصرف دمنوش آویشن
      • بخور آویشن، رازیانه، اسطوخدوس، مرزنجوش، پرسیاوشان و بابونه
      نشانه‌های بیماری سینوزیت حاد سینوزیت مزمن
      درد گوش کم زیاد
      تب زیاد کم
      از دست رفتن حس بویایی کم زیاد
      سرگیجه و حالت تهوع کم زیاد
      بوی بد دهان کم زیاد
      تاری دید کم زیاد
      زمان بروز علائم کمتر از ۴ هفته بیشتر از ۴ هفته